9
تحلیل آماری | شیما روحانی

آنالیز نتایج لیگ برتر هندبال ۱۴۰۱ و مقایسه آن با لیگ گذشته

  • کد خبر : 91380
  • 05 خرداد 1402 - 9:54
آنالیز نتایج لیگ برتر هندبال ۱۴۰۱ و مقایسه آن با لیگ گذشته
لیگ برتر هندبال با قهرمانی سنگ آهن بافق پایان یافت. اکنون آنالیز نتایج لیگ برتر هندبال ۱۴۰۱ و مقایسه آن با لیگ گذشته را می خوانید.

به گزارش افرا ورزش، هجدهمین دوره لیگ برتر هندبال زنان ۱۴۰۱ با توجه به پخش‌شدن بازیکنان ملی‌پوش و تزریق نیروهای نوجوان و جوان برگشته از مسابقات آسیایی و جهانی به تیم‌ها، جذابیت و پویایی بالایی داشت.

لیگ ۱۴۰۱ نیز، همانند سال گذشته با حضور ۸ تیم که ۲ تیم از دسته اول به لیگ برتر راه پیدا کرده بودند برگزار شد.

تیم سنگ آهن بافق یزد که در لیگ ۱۴۰۰ با ۱۶ امتیاز نتوانست در جمع بالانشینان قرار گیرد، در لیگ ۱۴۰۱ با کسب ۲۴ امتیاز قهرمان شد.

تیم شهید شاملی کازرون که در لیگ هفدهم (۱۷ امتیاز) با تیم شهرداری ملایر (۲۰ امتیاز) به طور مشترک سوم شد، در لیگ هجدهم با کسب ۲۳ امتیاز عنوان نایب‌قهرمانی را از آن خود کرد.

سپاهان اصفهان، مدافع عنوان قهرمانی که در لیگ ۱۴۰۰ با ۲۲ امتیاز جام قهرمانی را به خانه برد، در لیگ ۱۴۰۱ از شروع لیگ، رقابت تنگاتنگی با شاملی کازرون بر سر تصاحب جایگاه دوم داشت که در نهایت با کسب ۲۱ امتیاز، به مقام سوم مشترک با تیم شهید چمران لارستان ۱۴ امتیازی رضایت داد.

در لیگ ۱۴۰۰ در مجموع ۱۲ بازی به تساوی کشیده شد درحالی‌که ,ر لیگ ۱۴۰۱ شاهد تنها یک تساوی بودیم و این یعنی تیم‌های لیگ ۱۴۰۰ از نظر ترکیب تیم و قدرت، اختلاف سطح کمتری داشتند.

از نکات جالب جدول لیگ ۱۴۰۱، اختلاف 7 امتیاز و تفاضل گل 65 تیم سوم و چهارم جدول بود چرا که این اختلاف امتیاز در سال گذشته عدد یک و تفاضل گل 24 بود.

در واقع اختلاف امتیازی ۴ تیم صدرنشین لیگ ۱۴۰۰ کمتر بوده است. نکته مهم دیگر اینکه با توجه به جدول نتایج، تنها تفاضل گل دو تیم سقوط کرده از لیگ برتر ۱۴۰۱_۱۴۰۰، منفی بوده این در حالی است که در لیگ 1402_۱۴۰۱، به جز ۳ تیم صدرنشین جدول در پایان ۱۴ هفته، تفاضل گل ۵ تیم دیگر منفی است.

این نشان می‌دهد تیم‌های حاضر در لیگ ۱۴۰۱ در تفاضل گل، پسرفت داشته‌اند و بیشتر از اینکه گل بزنند، گل خورده‌اند در نتیجه کارکرد دفاعی ناموفقی داشته‌اند.

برای بهبود سطح کیفی هندبال باید علاوه بر بهبود تکنیک‌ها و تاکتیک‌های حمله، روی اصول و تاکتیک‌های دفاعی نیز توجهی دوچندان قرار گیرد.

آمار گله‌ای زده قهرمان در پایان هفته چهاردهم ۴۶۸ گل است که این، اختلاف ۷۱ گله با تیم دوم، نشان‌دهنده بهره‌مندی از ابزارهای تهاجمی تیم سنگ آهن یزد نسبت به رقبای امسال و همچنین قهرمان سال گذشته است.

به جز تیم سنگ آهن، تیم‌های سپاهان و لارستان به طور مشترک و بعد از این دو تیم هرمزگان، بالاتر از میانگین لیگ، گلزنی کرده‌اند در حالی که آمار گل زده تیم نایب‌قهرمان (شاملی) به همراه تیم شیشه قزوین و دو تیم سقوط کرده از لیگ، کمتر از میانگین است.

با صرف‌نظر از دو پیروزی ۱۰ بر صفر فنی کازرون برابر شیشه قزوین و غدیر ملایر، آمار باز شدن دروازه تیم‌های فولاد سپاهان و سنگ آهن یزد، کمتر از میانگین گله‌ای خورده لیگ هجدهم است و ۵ تیم دیگر بیشتر از میانگین، گل خورده‌اند.

سپاهان در لیگ هفدهم به‌عنوان تیم قهرمان علاوه بر اینکه بیشترین گل را به ثمر رساند، در دفاع هم موفق‌ترین تیم لیگ بود؛ اما در لیگ امسال سنگ آهن بافق با وجود اینکه بیشترین گل زده را داشت، در دفاع بعد از تیم‌های شهید شاملی و سپاهان قرار گرفت.

با نگاهی به نمودار بالا می‌توان فهمید که در لیگ ۱۴۰۱ چهار تیم از ۸ تیم، کمتر از میزان میانگین لیگ، گل دریافت کرده‌اند و از طرف دیگر، ۴ تیم نیز بالاتر از میانگین، گل زده‌اند.

با توجه به دو نمودار مقایسه‌ای بالا، امسال دروازه ۳ تیم صدرنشین جدول، کمتر از میانگین گل‌های خورده شده، باز شد؛ اما در مجموع، گل‌های تیم‌ها  ۲۹۷۰ گل است که در مقایسه با ۲۸۴۱ گل زده لیگ ۱۴۰۰، نشان می‌دهد امسال آمار گلزنی بالاتر بوده است.

با توجه به نمودار امتیازات کلی و میانگین در هر دو دوره لیگ، ۳ تیم صدر جدول ۱۴۰۱، امتیاز قابل‌توجه بالاتری نسبت به میانگین داشتند.

همچنین امتیاز یکی از تیم‌های مقام سوم مشترک، روی خط میانگین (۱۴) قرار گرفت اگرچه ۳ تیم بالای جدول در لیگ امسال از نظر امتیاز بالاتر از ۳ تیم صدرنشین لیگ قبلی هستند، شیب نمودار، گویای برتری امتیازی تیم‌های چهارم و پنجم لیگ ۱۴۰۰ نسبت به تیم سوم لیگ 1401 است.

از نکات بحث‌برانگیز لیگ امسال نحوه برگزاری پلی‌آف بود. سال گذشته طبق قانون دور در دور و نزدیک در نزدیک، تیم‌های اول و چهارم باهم و تیم‌های دوم و سوم نیز باهم به رقابت پرداختند در حالی که امسال تیم‌های اول و دوم جدول باهم در فینال روبرو شدند که اعتراضاتی در پی داشت.

اتفاق جالبی که در لیگ ۱۴۰۰ برای اولین‌بار در هندبال رخ داد، عنوان سوم مشترک (بدون برگزاری مسابقه) برای دو تیم طبق اعلام فدراسیون و موافقت باشگاه‌ها بود که امسال نیز به همان شکل برای دو تیم راهی دیدار رده‌بندی تکرار شد.

فارغ از مسائل حاشیه‌ای، لیگ امسال جذاب و پویا بود و امیدواریم همان‌طور که تیم‌های سنگ آهن بافق یزد و شهید چمران لارستان در کنار استفاده از نیروهای ملی‌پوش، با اعتماد به نیروهای بومی چه در کادر و چه در زمین نتیجه مثبت گرفتند، سایر باشگاه‌ها و تیم‌ها الگوبرداری کنند.

لینک کوتاه : https://www.afravarzesh.ir/?p=91380
  • نویسنده : شیما روحانی
  • ارسال توسط :
  • منبع : تنظیم : امیرعلی شفیعه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.