6
قرار بود مربی پرسپولیس شود اما...

نیلوفر اردلان از فوتسال پیکان پیش به سوی سپاهان

  • کد خبر : 92525
  • 11 مرداد 1402 - 7:54
نیلوفر اردلان از فوتسال پیکان پیش به سوی سپاهان
نیلوفر اردلان دوران پرفراز و نشیبی در فوتسال ایران داشته است. بااین‌حال او تصمیم گرفته به فوتبال نقل‌مکان کند. جایی که اوضاع از هر نظر برای او مساعدتر است.

به گزارش افرا ورزش، نیلوفر اردلان را به‌عنوان یک بازیکن و مربی فوتسال می‌شناسیم؛ اما در مورد فعالیت‌های فوتبالی او کمتر می‌دانیم.

بر خلاف آن چه تصور می‌شود اردلان صرفاً یک مربی فوتسالی نیست و احتمالاً به همین دلیل است که تصمیم امروز او برای انتقال از فوتسال به فوتبال، نمی‌تواند تهی از معنا باشد.

او در آکادمی‌اش مشغول آموزش فوتبال پایه بود و حتی شاگردانش به تیم‌های ملی پایه هم رسیدند. بااین‌حال، تمرکز او در مربیگری در سطح عالی فوتسال ایران، مانع از این است که او را مربی باتجربه‌ای در فوتبال بدانیم.

او کارش را در فوتسال سایپا شروع کرد و در مقطعی بدون تیم بود و در نهایت سر از پیکان درآورد و با این تیم دو بار هم قهرمان سوپرلیگ شد؛ اما او اکنون دریافته که فوتسال، آینده‌ای ندارد و به نظر می‌رسد تحلیل او درست و منطقی باشد.

اوضاع فوتسال زنان، بالاتر از خطر

نیلوفر اردلان پس از دو قهرمانی با پیکان در لیگ فوتسال، تصمیم گرفته به فوتبال و سپاهان نقل‌مکان کند. خروج سرمربی تیم قهرمان از فوتسال، دیگر برای فوتسال زنگ خطر نیست. بالاتر از خطر است.

فوتسال زنان در ایران و آسیا، به امان خود رها شده است. باشگاه‌ها از نظر مالی در حال تضعیف هستند و وجهه بین‌المللی فوتسال از هر زمان دیگری، منزوی‌تر است.

گرچه فیفا در سال ۲۰۲۲ از برنامه‌ریزی برای برگزاری جام جهانی فوتسال زنان در آینده خبر داد؛ اما در حال حاضر این تنها یک وعده سر خرمن به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر، کنفدراسیون فوتبال آسیا از سال ۲۰۱۸ به بعد، مسابقات فوتسال زنان آسیا را برگزار نکرده و حتی تاریخی هم برای آن در نظر نگرفته است. بدین ترتیب، فوتسال زنان برای این اتحادیه قاره‌ای یک اولویت رده‌پایین است.

در همین حال، فوتبال زنان بر خلاف فوتسال، هم جام جهانی دارد، هم مسابقات قهرمانی آسیا در همه رده‌های سنی، هم در المپیک حاضر و از همه مهم‌تر در آن، پول زیادی وجود دارد.

آیا این شرایط، برای هر کسی از جمله نیلوفر اردلان برای تغییر فاز از فوتسال به فوتبال کافی نیست؟ اگر پای انتخاب عقلانی در میان باشد، تصمیم اردلان و هر کس دیگر در این وادی – مشروط بر اینکه توانایی‌اش را داشته باشد – اندیشمندانه است.

اردلان، از پرسپولیس تا سپاهان

نیلوفر اردلان ارتباطات زیادی دارد و در این شرایط عجیب نبود که برای تشکیل تیم فوتبال زنان پرسپولیس با او تماس گرفته شود. در نتیجه او طی سه ماه اخیر موضوع هدایت تیم تازه‌تأسیس زنان پرسپولیس را در دستور کار داشت.

اطلاعات دریافتی افرا ورزش می‌گوید او مشغول تیم بستن برای پرسپولیس بوده است تا این که پرسپولیس جدیت خود برای تشکیل تیم زنان را کنار می‌گذارد و اردلان درمی‌یابد اراده سرخ‌ها چیزی نیست که بتوان روی آن حساب کرد.

در نتیجه، نیلوفر اردلان که متوجه می‌شود داستان پرسپولیس ممکن است طنابی به‌سوی چاه باشد، به سراغ دو گزینه دیگر می‌رود: تمدید با تیم فوتسال پیکان با رقمی جذاب یا یک فعالیت فوتبالی دیگر.

در همین حال ارتباط بین او و سپاهان شکل گرفته است. سپاهان در فصول اخیر با وجود هزینه سنگین، موفق به قهرمانی در لیگ فوتبال زنان نشده و به دنبال یک مربی با شخصیت قهرمانی می‌گردد به این امید که مربی‌اش در نقش رسانا عمل کند و آن شخصیت را به تیم فوتبال زنان سپاهان نیز انتقال دهد.

کار برای سپاهان در نهایت به نقطه‌ای رسیده که در حال سپردن هدایت تیم زنانش به نیلوفر اردلان است که تاکنون روی نیمکت هیچ تیم لیگ برتری نرسیده؛ اما ظاهراً مدیران سپاهان عقیده دارند این بی‌تجربگی، مانع بزرگی نیست و اردلان باتوجه‌به سوابق گذشته‌اش، از پس این کار برمی‌آید.

چند سؤال در مورد حضور اردلان مطرح است: اول اینکه واکنش بازیکنان سپاهان به کار کردن با اردلان چه خواهد بود و آنها چه دیدگاهی به اردلان دارند؟

مورد دوم این که شخص نیلوفر اردلان، چه قولی به سپاهانی‌ها می‌دهد و چه درخواست‌هایی از آن‌ها خواهد داشت؟ مورد دوم البته پیچیده نیست؛ زیرا در سپاهان، چیزی به نام محدودیت وجود ندارد.

با این‌ همه حضور نیلوفر اردلان در سپاهان چهره جذاب‌تری به لیگ می‌دهد. این چیزی است که فوتبال زنان به آن احتیاج دارد.

لینک کوتاه : https://www.afravarzesh.ir/?p=92525

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.