19

ورزش زنان کشور در سال ۹۸ | مازندران ؛ غیور و نجیب مثل “مازنی کیجا”

  • کد خبر : 44744
  • 13 اردیبهشت 1399 - 18:23
ورزش زنان کشور در سال ۹۸ | مازندران ؛ غیور و نجیب مثل “مازنی کیجا”

استان مازندران در سال ۹۸ موفق به کسب ۳۷ مدال از میادین مختلف در حوزه ورزش زنان شده است. خانواده بزرگی که ۶۶۳۰۰ نفر عضو دارد و از شرق تا غرب مازندران، دختران مازنی را گرد هم آورده است.

پایگاه خبری ورزش زنان ایران : تصور ورزش زنان ایران بدون حضور مازندران تصوری واهی است. دختران دریای شمال، افتخار آفرینان میادین رزم بوده‌اند و چشم و چراغ ایران در میادین پرشمار برون مرزی.

استان مازندران در سال ۹۸ موفق به کسب ۳۷ مدال از میادین مختلف در حوزه ورزش زنان شده است. خانواده بزرگی که ۶۶۳۰۰ نفر عضو دارد و از شرق تا غرب مازندران، دختران مازنی را گرد هم آورده است.

از ورزش همگانی که در همه استان‌ها از نظر جمعیت، بیشترین آمار را دارد عبور کنیم ژیمناستیک، والیبال و تکواندو ۳ رشته محبوب دختران مازندرانی هستند. بر همین اساس است که تکواندوی مازندران در کشور یک قدرت محسوب می‌شود و مازندران در والیبال نیز چهره‌های شاخصی دارد.

کاراته و ورزش‌های رزمی در رتبه‌های بعدی رشته‌های محبوب دختران استان هستند و فوتبال رشته هفتم است البته فوتبال این رتبه را با فوتسال شریک است و مازندران نیز در جامعه فوتبال و فوتسال زنان یکی از مراکز مهم بازیکن سازی به شمار می‌رود و در لیگ‌های فوتبال و فوتسال زنان بازیکنان قابل توجهی را در اختیار دارد.

از دیدگاه جغرافیایی، ساری به عنوان مرکز استان بیشترین جمعیت زنان ورزشکار مازندران را در خود جای داده است اما بابل و قائم شهر نیز در رتبه‌های دوم و سوم فعال‌ترین شهرهای استان مازندران در زمینه توسعه ورزش زنان و جذب مخاطب هستند. آمل، تنکابن و بهشهر نیز در زمینه تعداد دختران ورزشکار، شهرهای چهارم تا ششم استان هستند.

مازندران در لیگ‌های ورزش زنان شامل دسته‌ها و رده‌های سنی مختلف ۲۰ تیم دارد که این تیم‌ها در والیبال، بسکتبال، کاراته، هندبال، اسکیت و تکواندو فعالیت دارند. همچنین ورزش کم توانان مازندران در لیگ والیبال نشسته،، بوچیا و گلبال نیز صاحب تیم است.

در حوزه قهرمان پروری، بیشترین تعداد قهرمانان شاخص ورزش مازندران به قائم شهر تعلق دارد و قهرمانان بابلی و جویباری در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. ساری، بابلسر و محمود آباد دیگر شهرهای مازندران هستند که دختران قهرمان در آنها بالیده‌اند.

رزیتا علیپور کاراته کای ملی پوشی از قائم شهر

در حوزه همگانی نیز مازندران تلاش کرده است زنان استان را به سمت ورزش سوق دهد. این، اقدامی برای ایجاد شور و نشاط اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های جسمانی و روانی است و به همین دلیل جایگاه برجسته ای دارد.

حاصل برگزاری جشنواره‌ها، همایش‌ها، صعودها و سایر برنامه‌های عمومی حدود ۲۵۰۰ برنامه کوچک و بزرگ در سراسر استان مازندران در سال ۹۸ بوده است و بدین ترتیب مازندران در جمع استان‌های متمرکز بر توسعه ورزش زنان قرار گرفته است.

در ورزش همگانی استان مازندران نسبت زنان به مردان حدود ۳ به ۲ است یعنی زنان یک و نیم برابر بیشتر از مردان در برنامه‌های ورزش همگانی مشارکت می‌کنند اما در ورزش قهرمانی، مشارکت زنان یک به ۲ است و تقریباً به ازای هر ورزشکار مرد فعال در عرصه قهرمانی یک زن وجود دارد.

فاطمه گرایلی نفر وسط از تیم شهرداری بم و عضو تیم ملی فوتبال

با نگاهی به تیم‌های ملی در می‌یابیم بیشترین تعداد ورزشکاران مازندرانی در تیم‌های ملی متعلق به رشته‌های زیر مجموعه فوتبال است. دختران مازندرانی به واسطه حضور پرتعداد در تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال زنان، ظرفیت شگفت انگیز مازندران در پرورش بازیکن در این رشته‌ها را به نمایش گذاشته‌اند.

با این حال، این تکواندو، رشته مدال آور و محبوب نزد دختران ایران است که در جایگاه دومین رشته موفق ورزش زنان مازندران از نظر حضور در تیم‌های ملی قرار دارد به طوری که از مازندران به عنوان پایگاه قدرتمند شمالی تکواندوی ایران و رقیب سرسخت برای استان‌های البرز، تهران و اصفهان در این رشته یاد می‌شود.

تکواندوکاران شاخص مازندرانی در اردوی تیم ملی

مازندران هم در تیم ملی تکواندوی بزرگسالان صاحب جایگاه است و هم در سال گذشته در مسابقات نوجوانان کشور در بابلسر قهرمان شد و دست کرجی ها را از جام کوتاه کرد.

کاراته و شطرنج رشته‌های دیگری هستند که دختران مازندرانی در تیم‌های ملی آن حضور دارند و قایقرانی، ووشو و تنیس روی میز در رده‌های بعدی رشته‌هایی قرار گرفته‌اند که دختران مازندران در آنها ا به تیم‌های ملی رسیده‌اند.

اطلاعات خبر: *نویسنده: حامد اسماعیلی*منبع: اختصاصی*انتشار ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹- ساعت: ۱۳:۳۰

لینک کوتاه : https://www.afravarzesh.ir/?p=44744

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.