17
او را داریم و نداریم

15 سال با سپیده توکلی | تایم لاین دوران حضور پرنده در تیم ملی

  • کد خبر : 50120
  • 13 مهر 1399 - 20:25
15 سال با سپیده توکلی | تایم لاین دوران حضور پرنده در تیم ملی
سپیده توکلی ستاره دوومیدانی ایران در پاییز آخرین سال سده خورشیدی جاری تصمیم گرفت به دوران حضورش در تیم ملی دوومیدانی ایران پایان دهد.

حامد اسماعیلی – آی دبلیو اسپورتس: هر شروعی را پایانی است و این مرهمی برای پایان دوران ستارگان در دنیای قهرمانی است. سپیده توکلی امروز رفت تا به 15 سال دوران پرافتخارش در تیم ملی دوومیدانی ایران خاتمه دهد.

خبر بد این است که او دیگر به عنوان نماینده ایران در هیچ میدانی ظاهر نمی‌شود. خبر خوب این است که او را همچنان داریم. چه کسی می‌تواند نبودن او را روی استیج صحنه دوومیدانی ایران تصور کند؟

به بهانه پایانی بر دوران پانزده ساله حضور سپیده توکلی در تیم ملی ایران ، حالا تایم لاین دوران ملی سپیده توکلی را مرور می کنیم. او از غرب تا شرق، زندگی را به دویدن و پریدن گذرانده. او پرچم ما را بارها بالا برده است.

2005: سپیده توکلی در 17 سالگی برای اولین بار در یک مسابقه بین‌المللی به نمایندگی از ایران به میدان رفت. مسابقات کشورهای اسلامی در سال 1384 به همت فائزه هاشمی رفسنجانی در ایران برگزار می‌شد و سپیده نوجوان این فرصت را پیدا کرد تا با نام ایران مسابقه دهد.

2007: توکلی در سال 2007 در بازی‌های آسیایی داخل سالن در ماکائو شرکت کرد. اولین حضورش در این تورنمنت در زندگی ورزشی‌اش. برای بعدی، باید 10 سال صبر می‌کرد.

2008: او در اولین و آخرین شانس خود برای رقابت آسیایی در رده سنی‌اش در آن زمان یعنی جوانان، به مسابقات جوانان آسیا در جاکارتا اندونزی اعزام شد.

2009: در 21 سالگی توانست در مسابقات دوومیدانی قهرمانی آسیا (خارج سالن) در گوانگجو چین شرکت کند. این، یک موفقیت بزرگ برای او بود. اولین حضور از 4 بار شرکت در رویداد اول دوومیدانی آسیا.

2010: مدال برای سپیده از راه رسید. بار اول این فرصت را در حلب سوریه، محل برگزاری مسابقات دوومیدانی غرب آسیا به دست آورد جایی که خانواده‌اش برای حمایت از او در سوریه حضور داشتند و نتیجه برای او فوق‌العاده بود: 2 مدال طلا در پرش ارتفاع همراه با رکورد ملی و هفتگانه.

او به همراه لیلا رجبی، مریم طوسی، لیلا ابراهیمی، مینا پورسیفی و محبوبه غیور یکی از اعضای تیم ملی ایران در این مسابقات بود.

آن چه سپیده توکلی باید به آن افتخار کند 3 دوره حضور در بازی‌های آسیایی به عنوان بزرگ‌ترین رویداد ورزشی قاره قدیمی است. افتخاری که نصیب کمتر ورزشکاری در ایران شده است. او در بازی‌های آسیایی گوانگجو 2010 رتبه ششم هفتگانه را به دست آورد.

2011: سپیده مسافر ژاپن شد. او در مسابقات دوومیدانی قهرمانی آسیا دومین حضورش را در این مسابقات در 23 سالگی سپری کرد.

2012: در دوومیدانی داخل سالن آسیا در هانگ ژو چین، او با 3 طلای دیگر در پرش ارتفاع، هفتگانه و 4 در 400 متر به دوران درخشانش در دوومیدانی داخل سالن آسیا ادامه داد.

2013: او در مسابقات قهرمانی آسیا در هند شرکت کرد. این سومین حضور پیاپی او در مسابقات خارج سالن قهرمانی آسیا بود.

2014: در بازی‌های آسیایی اینچئون دوباره در هفتگانه ششم شد و این رتبه را در هفتگانه همانند دوره قبل در گوانگجو، تکرار کرد گرچه خود را به مدال نزدیک می‌دید و رکورد ملی را هم در این مسابقات شکست.

روز سختی برای او بود. اشک‌های او سوژه رسانه‌ها شد زیرا ذهن او برای کسب مدال آماده شده بود. پرش طول، مانع از موفقیت بیشتر او در اینچئون شد. پرش اول را خطا کرد و پرش دوم و سوم را به آسانی از دست داد.

شب تلخی برای او بود و اما دختر باانگیزه را متوقف نکرد. با این وجود، بازتاب تلاش توکلی از این مسابقات، سکوی پرتابی برای آینده دوومیدانی کار پرتلاش ساخت. او در اینچئون دیده شد و نام او بر سر زبان‌ها افتاد.

سپیده توکلی همچنین در همین سال در بازی‌های داخل سالن آسیا در هانگ ژو چین در ماده پنجگانه صاحب مدال برنز شد.

2015: او در مسابقات قهرمانی آسیا در ووهان چین مسابقه داد. با این حضور با 4 دوره حضور پیاپی، دیگر در این رویداد دیده نشد. در همین سال در مسابقات جایزه بزرگ آسیا به میدان رفت. حاصل یک مدال برنز در پرش ارتفاع بود. مقدمه‌ای بر حضور او در این ماده در یک رویداد بزرگ در آینده.

2016: چهارمین حضور سپیده توکلی در مسابقات دوومیدانی داخل سالن آسیا در دوحه قطر از راه رسید. او در پنجگانه برنز دوره قبل خود را تبدیل به نقره کرد و در 4 در 400 متر نیز یکی از اعضای تیم ایران بود که صاحب مدال نقره شدند.

2017: برای دومین بار در بازی‌های داخل سالن آسیا شرکت کرد. این بار در عشق آباد ترکمنستان مسابقه داد و حضور در این تورنمنت را که ابعاد کوچکتری نسبت به بازی‌های آسیایی دارد برای دومین و آخرین بار به تجربیاتش افزود.

همچنین در این سال در بازی‌های کشورهای اسلامی در باکو در جمهوری آذربایجان رقابت کرد اما نتیجه خوبی در پرش ارتفاع کسب نکرد. رکوردش 10.65 بود و او را در رتبه هفتم قرار داد.

2018: در آخرین حضورش در بازی‌های آسیایی در 2018 جاکارتا این بار در پرش ارتفاع مسابقه داد. عبور موفق از 170 سانتی متر، عبور موفق از 175 سانتی متر و عبور ناموفق از 180 سانتی متر سپیده را در رتبه هفتم قرار داد. او در تابستان 2018 در جاکارتا آخرین حضورش در بازی‌های آسیایی را به نقطه پایان رساند.

در مسابقات دوومیدانی داخل سالن آسیا در تهران نیز در آخرین پرده حضور 5 دوره‌ای خود در این مسابقات، طلای پنجگانه و نقره پرش ارتفاع را کسب کرد. نقره پرش ارتفاعش از این نظر اهمیت ویژه‌ای داشت که اولین مدال زنان ایران در پرش ارتفاع پس از انقلاب بود.

پیش‌تر، مریم صدارتی این موفقیت را به دست آورده بود. در مجموع حاصل 5 دوره حضور پرافتخار سپیده در مسابقات دوومیدانی داخل سالن آسیا 6 طلا، 3 نقره و یک برنز بوده است که از او چهره‌ای ماندگار در تاریخ این مسابقات می‌سازد.

2020 : اعلام خداحافظی با تیم ملی در پایان مسابقات باشگاه های کشور در 13 مهر 1399 در تهران

رکوردها

او رکورددار پرش ارتفاع جوانان با 173 سانتی متر و بزرگسالان با 184 سانتی متر محسوب می‌شود و رکورد پرش ارتفاع داخل سالن با 183 سانتی متر و پنجگانه با 4054 و هفتگانه با 5443 را در اختیار دارد.

رکوردهایش احتمالاً تا مدت‌ها بدون تغییر می‌ماند. او همچنان در مسابقات داخلی دوومیدانی مسابقه می‌دهد و یک مربی – ورزشکار در ترکیب تیم دانشگاه آزاد در لیگ دوومیدانی زنان ایران است.

لینک کوتاه : https://www.afravarzesh.ir/?p=50120
  • نویسنده : حامد اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : اختصاصی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.