13
تکواندو با مسابقات بین المللی تهران بازگشت

زهرا شیدایی و کوثر اساسه، نقش اول جشنواره تکواندو فجر

  • کد خبر : 70326
  • 23 مهر 1400 - 16:16
زهرا شیدایی و کوثر اساسه، نقش اول جشنواره تکواندو فجر
پرونده رقابت‌های یک روزه تکواندو بین‌المللی جام فجر در تهران بسته شد و چهره‌های اول آن زهرا شیدایی و کوثر اساسه بودند. قهرمانانی که منتظر آنها بودیم.

به گزارش دختران قهرمان؛ رقابت‌های تکواندو بین‌المللی جام فجر پنج شنبه ۲۲ مهر در هتل پارسیان استقلال تهران برگزار شد و طبیعی بود که ایران با تعدد نفرات طراز اولش قهرمان تورنمنت باشد.

زهرا شیدایی و کوثر اساسه تکواندوکاران بااخلاق و خوش آتیه ایران چهره‌های ویژه این مسابقات بودند چنان که کوثر اساسه نیز در حضور بزرگترها، بهترین تکواندوکار جام شد.

دختر کرمانشاهی در وزن منهای ۶۲ کیلوگرم تینا مدانلو را شکست داد و سپس در فینال ناتالی حامیدی اردنی و خوشنام را از پیش رو برداشت و شایستگی‌هایش را در زمان و مکان مناسب به رخ کشید.

او به این مدال و موفقیت نیاز داشت و پس از مدت‌ها روی ناخوش اتفاقات و حوادث، سرانجام نشان داد که حساب نکردن تکواندوی ایران روی او برای هر جهشی، بدسلیقگی است.

چهره ویژه دیگر، دختر جویبار، زهرا شیدایی بود. او در خاص‌ترین فینال اوزان هشتگانه، ناهید کیانی المپیکی را شکست داد و مزد زحمات و صبوری‌اش، پس از مصدومیتی طولانی و غیبت در مسابقات قهرمانی آسیا را گرفت.

قهرمانی زهر شیدایی در وزن منهای ۵۷ کیلوگرم هدیه‌ای از او برای همه کسانی بود که هنوز، وفادارانه به او و توانایی‌هایش اعتقاد داشتند. ناهید کیانی اما در شرایطی که از او انتظار طلا می‌رفت، دوم شد.

اتفاقات،؛ از از حذف شاپرک تا زهرا شجاعی

در وزن منهای ۴۶ کیلوگرم شکست فرشته خزایی در مسابقه نیمه نهایی برابر مبینا کلی وند و در ادامه شکست کلی وند در راند طلایی فینال این وزن برابر مهشید کریمیان از اتفاقات جالب توجه این وزن بود.

مهشید کریمیان در حالی قهرمان این وزن شد که در یک چهارم نهایی مقتدرانه ۱۴ بر یک مریم ملکوتی خواه تکواندوکار شایسته البرز را حذف کرده بود.

در وزن منهای ۵۳ کیلوگرم نیز شاپرک نجفی تکواندوکار خوش آتیه استان البرز در یک هشتم نهایی به الهه شیدایی برخورد کرد و در مبارزه‌ای زیبا ۷ بر ۱۱ مغلوب حریف مازندرانی شد تا از دور مسابقات کنار برود.

شیدایی در یک چهارم نهایی ۱۵ بر ۹ به مریم رضانژاد باخت تا نوعی شگفتی در این وزن رقم بخورد. رضا نژاد در نهایت قهرمان این دسته شد.

حذف زهرا شجاعی در یک چهارم نهایی دسته منهای ۶۷ کیلو با شکست ۷ بر ۶ برابر عسل صابری از دیگر اتفاقات غیرقابل پیش بینی مسابقات جام فجر ۲۰۲۱ بود.

درباره تورنمنت تهران

این مسابقات با حضور ۹۸ تکواندوکار از اردن، افغانستان، پاکستان، روسیه، و هند برگزار شد اما اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان ایرانی بودند.

ایران در هر ۸ وزن قهرمان شد. اردنی‌ها به لطف ۲ نقره ناتالی حامیدی و رما ابوالعرب دوم شد و هندی‌ها با یک نقره و یک برنز سوم شدند. سهم روسیه هم یک برنز بود و افغانستان و پاکستان مدال نگرفتند.

این مسابقات اصطلاحاً G1 بود و حضور در آن برای تکواندوکاران برتر به ترتيب 10، 6 و 3.6 امتياز در راستای افزایش رنكينگ المپيك  در بر دارد.

عدم حضور تکواندوکاران بزرگ جهان در مسابقات G1 این است که امتیاز این سطح از مسابقات، برای آنها اغواکننده نیست. با این حال حضور در G1 ها می‌تواند برای تکواندوکاران کم نام و نشان تر یا آنها که نیاز به مسابقه و کسب تجربه دارند فرصت خوبی باشد.

برترین‌ها

بهترین مربی: مهرو کمرانی (ایران)

بهترین بازیکن: کوثر اساسه (ایران)

کاپ اخلاق: افغانستان

بهترین داور: مرجان تیموری (ایران) – مهناز صنایع پرور (ایرانی) – شیوانی آگاروال (هند)

نفرات مدال‌آور مسابقات بین‌المللی تکواندو جام فجر ۲۰۲۱

وزن 46- کیلوگرم:
1- مهشید کریمیان (ایران)
2- مبینا کلی وند (ایران)
3- فرشته خزایی (ایران) – تویشا کاکادیودا (هند)

وزن 49- کیلوگرم:
1- غزل سلطانی (ایران)
2- همتا برجسته (ایران)
3- سارا سالار قرقی (ایران) – سپیده سفری (ایران)

وزن 53- کیلوگرم:
1- مریم رضانژاد (ایران)
2- زهرا وطن دوست (ایران)
3- آوین پاداشی (ایران) -مهشاد خزایی (ایران)

وزن 57- کیلوگرم:
1- زهرا شیدایی (ایران)
2- ناهید کیانی (ایران)
3- نگار عزیزی (ایران) – فرناز امینی (ایران)

وزن 62- کیلوگرم:
1- کوثر اساسه (ایران)
2- ناتالی حامیدی (اردن)
3- عالمه پوشیان جویباری (ایران) – تینا مدانلو (ایران)

وزن 67- کیلوگرم:
1- عسل صابری (ایران)
2- سمیرا بیانی (ایران)
3- هانیه شریعتی (ایران) – آتوسا پروین (ایران)

وزن 73- کیلوگرم:
1- ملیکا میرحسینی (ایران)
2- رما ابوالعرب (اردن)
3- آناستازیا ویکولینا (روسیه) – آنا پیچوگینا (روسیه)

وزن 73+ کیلوگرم:
1- زینب اسماعیلی (ایران)
2- هیمانشی آنتیل (هند)
3- سپیده سادات موسوی (ایران) – فاطمه کرمی (ایران)

لینک کوتاه : https://www.afravarzesh.ir/?p=70326

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.