13

با نگین کاتای ایران در روتردام ؛ سهمیه المپیک نه ؛ مدال المپیک می خواهم/ کمی حمایت لطفا!

  • کد خبر : 2139
  • 27 اسفند 1396 - 15:25
با نگین کاتای ایران در روتردام ؛ سهمیه المپیک نه ؛ مدال المپیک می خواهم/ کمی حمایت لطفا!

ستاره بین المللی کاتای زنان ایران در گفتگویی ویژه با IWSPORTS در روتردام پس از پایان مسابقات مرحله سوم لیگ جهانی کاراته در هلند به طور مفصل از این مسابقات ، شرایط خاص کاتا و نگرانی های کاراته کاهای ملی پوش سخن گفته است.

به گزارش “رسانه ورزش زنان ایران IWSPORTS” ، سومین مرحله لیگ جهانی کاراته موسوم به کاراته وان در روتردام هلند برگزار شد و نگین باقری ، کاتاروی مستعد ایرانی در دور سوم با قرعه بد با حریفی ژاپنی روبرو شد و با وجود شروعی جذاب در ابتدای راه در نهایت در دور سوم از جدول مسابقات کنار رفت.

نگین کاتای ایران پس از پایان کار در کاراته وان هلند در گفتگویی مفصل با رسانه ورزش زنان ایران از قرعه نامناسب ، رقابت سخت برای مدال آوری در کاتا و نیاز جدی به کمک فنی به کاتا در راه المپیک توکیو صحبت کرده است.

معضل بزرگی به نام ژاپنی ها

مرحله سوم کاراته وان روتردام همانند مرحله قبل در پاریس سطح بالایی داشت و رقابت ها بسیار سنگین بود و هر چه پیش تر می رفتید کار سخت تر می شد و همه کاراته کاها با نهایت آمادگی راهی کاراته وان شده بودند.

کشورهای مختلف روی کاراته سرمایه گذاری کرده اند و در کاتا ، کار برای کاراته زنان ایران سخت تر است و نتیجه گیری در آن نیازمند زمان به مراتب بیشتری است اما غیر ممکن نیست گرچه این بداقبالی گریبان ما می شود که در جدول با ژاپنی ها برخورد می کنیم و در دور دوم و سوم این اتفاق برای ما می افتد.

از پاریس تا روتردام

در کاراته وان پاریس دور سوم به سانچز اسپانیایی برخورد کردم اما متاسفانه با وجود این که بسیاری این نظر را داشتند که استحقاق برد را داشتم ، اما داوران نظر دیگری داشتند و گاهی این باور تقویت می شود که نام یک کاتاروی بزرگ در پرچم داوران تاثیر می گذارد.

سانچز در دور بعد از بخت بد به هیکارو اونو ، کاتاروی ژاپنی برخورد کرد و حذف شد. در کاراته وان روتردام در دور سوم به همین ژاپنی برخورد کردم و کاتای ضعیفم را اجرا کردم که کاتاروی ژاپن صعود کند زیرا احساس کردم در عمل شانسی برای پیروزی بر این حریف ندارم و خواستم دستم از مدال کوتاه نماند و در شانس مجدد بتوانم با یک اجرای خوب حداقل به برنز برسم اما متاسفانه هیکارو در دور بعد به سانچز باخت و شانس مدال من از دست رفت.

قوت قلب و سخت ترین قرعه ها

آن چه برای من خوشحال کننده است این است که کاتاروهای ژاپنی در برابر ما بهترین کاتای خود را ارائه می کنند ، ما را جدی می گیرند و به ایران به چشم رقیب جدی و خطرناک نگاه می کنند و این برای من قوت قلب است. انتظار پیروزی بر حریف ژاپنی را نداشتم اما همین ژاپنی در دور بعد به سانچز اسپانیایی می بازد و در کاتا اتفاقاتی رخ می دهد که از دست کاتارو خارج است و چیزی قابل پیش بینی نیست.

همیشه سخت ترین جدول ها برای من بوده است و کاتای انفرادی زنان واقعا سطح بالایی دارد. در دور اول نفر هشتم رنکیگ جهانی را شکست دادم و در دوم هم نفر دوم اسپانیا را بردم. از بد اقبالی برخورد به کاتاروی ژاپنی ناراحتم اما در عین حال از این که از سوی ژاپنی ها جدی گرفته می شویم خوشحالم.

سهمیه المپیک نه ؛ مدال المپیک را می خواهم

نتایج فعلی ما می تواند به مراتب بهتر از این باشد و کاتای ایران این پتانسیل را دارد اما باید بیشتر کار و برنامه ریزی کنیم. فکر می کنم رفتن به المپیک دور از دسترس نیست اما تلاش من بر مبنای کسب مدال در المپیک توکیو است.

در رنکینگ 2018 نفر دهم هستم و 3 ژاپنی و 3 اسپانیایی قبل از من در این رنکینگ در جمع برترین ها قرار دارند. من می توانم در المپیک به جمع 8 نفر برسم اما خواسته من مدال المپیک است نه فقط حضور در آن .

کاتای ایران فقط به مسابقه نیاز ندارد بلکه نیاز به تغذیه فنی هم دارد و اعزام به مسابقات به منزله طی کردن نیمی از مسیر است. ما در نیم دیگر مسیر مشکل داریم. بدون شک اگر به کاتا از نظر فنی کمک شود نتایج به مراتب بهتر خواهد بود.

حقیقتی در مورد رتبه در کاتا

در کاتا وقتی جایگاهی کسب می کنید آن جایگاه واقعی است. وقتی نفر بالاتر از خودتان در رنکینگ را شکست می دهید یعنی عملا از او بهترید و نتایجی که کسب می کنید ماندگارتر است.

در کاتا ، قهرمان ها و نفرات اول تا سوم مشترک به ندرت و سختی تغییر می کنند در حالی که در کومیته یک قهرمان در یک تورنمنت ممکن است در تورنمنت بعدی حتی به نیمه نهایی هم نرسد و یک کاراته کا با رنک بالای 20 و 30 سکو می گیرد. شما اگر بتوانید در کاتا یک مدال بگیرید شانس بسیار زیادی دارید که در مرتبه بعدی آن مدال را تکرار کنید.

ظرفیت کاتای ایران فقط “تحسین شدن” نیست

شکست دادن حریف قدرتمند ایتالیایی در مسابقه اول با رتبه 8 جهان ، بسیار شیرین و خوشحال کننده بود. در مسابقه دور دوم با حریف اسپانیایی ، کار سخت بود و اسپانیایی ها همواره در کاتا یکی از کشورهای سرآمد بوده اند.

نگاه تحسین برانگیز داوران و کارشناسان برای من قوت قلب بود اما این ، برای من همه چیز نیست. سعی کردم نماینده شایسته ای برای ایران باشم اما مطمئن باشید این تمام ظرفیت کاتای ما نیست و فقط نیاز داریم که کمی مسیر را برای ما هموار کنند و قطعا نتیجه متفاوتی رقم خواهد خورد.

زیاده خواه نیستیم ، فقط کمی حمایت لطفا

ما در راه المپیک قرار داریم و کاراته می تواند در المپیک توکیو موفق باشد مشروط بر این که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نگاه ویژه تری به کاراته ای داشته باشند که بارها ثابت کرده که برای ایران افتخار آفرین است.

کاراته کاهای کشورمان زیاده خواه نیستند. در شرایطی قرار داریم که می دانیم فدراسیون کاراته تنگناهای مالی خود را دارد و نباید اجازه داد این تنگناها بر روند آماده سازی ملی پوشان در بازی های آسیایی و سپس المپیک اثر بگذارد.

بدون شک این اضطراب ها به اعضای تیم ملی هم منتقل می شود اما امیدوارم خبرهای خوشی از همه بچه های کاراته ایران بشنویم. شنیدن خبر کسب یک مدال توسط یک کاراته کا ، به همه ما انگیزه بیشتری می دهد.

گفتگو : حامد اسماعیلی

لینک کوتاه : https://www.afravarzesh.ir/?p=2139

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.