19

چالش‌های شهناز یاری : فدراسیون بی پول، دست‌های خالی

  • کد خبر : 43017
  • 22 اسفند 1398 - 10:15
چالش‌های شهناز یاری : فدراسیون بی پول، دست‌های خالی

آیا باید از شهناز یاری و تیم ملی انتظار قهرمانی داشته باشیم؟ این نگاهی است به وضعیت تیم ملی فوتسال زنان پس از دو قهرمانی پیاپی که برای سومین جام امید دارد اما امید به تنهایی کافی نیست. از تدارکات استانداردی بهره مند نیستیم.

حامد اسماعیلی – آی دبلیو اسپورتس : همیشه قهرمان شدن آسان‌تر از قهرمان ماندن است. این جمله، خلاصه این مطلب در باب تیم ملی فوتسال و ماه‌های پیش روی است. اوضاع تیم ملی فوتسال زنان به گونه‌ای است که شاید اگر چند ماه قبل، پیشنهاد هدایت تیم ملی به شهناز یاری می‌شد او دلایل زیادی برای رد آن داشت.

تیم ملی فوتسال زنان در آستانه مسابقات قهرمانی آسیا قرار دارد و برای سومین قهرمانی آماده می‌شود اما کسب قهرمانی سوم هرگز به آسانی ۲ قهرمانی سالیات گذشته نخواهد بود. به عبارت دیگر مقایسه وضعیت تیم ملی فوتسال حداقل در دوره گذشته و با شهرزاد مظفر با تیم ملی فعلی و با حضور شهناز یاری غیرمنطقی و قیاس مع الفارق است.

در دومین دوره مسابقات قهرمانی آسیا، شهرزاد مظفر تقریباً هیچ دغدغه‌ای نداشت چنان که در مراسم بدرقه تیم ملی پیش از سفر به تایلند در آکادمی ملی فوتبال از عبارت درس‌هایمان را خوب خوانده‌ایم استفاده کرد. تیم ملی مظفر بازی تدارکاتی داشت، هنوز وارد دوران بحران مالی نشده بود و از سوی دیگر وارد مسابقاتی می‌شد که حریفان به جز ژاپن در آن حرفی برای گفتن نداشتند.

در نهایت در شرایطی که یک نیمه در فینال برابر ژاپن به مشکل برخورده بودیم در نیمه دوم کار را تمام کردیم. اکنون پس از ۲ سال، هیچ چیز شبیه آن دوران نیست. تیم ملی تدارکات خوبی برای کسب قهرمانی سوم نداشته، رقبا حرفه‌ای تر شده‌اند و چشم بادامی‌های ژاپن این بار برای دردسرساز شدن می آیند و انتظارات همچنان همان است که بود. به این شرایط، وضعیت نامشخص فدراسیون فوتبال و درگیر شدن فدراسیون با موضوع انتخابات و جیب‌های خالی را هم اضافه کنید.

در این شرایط آیا باید از شهناز یاری و تیم ملی انتظار قهرمانی داشته باشیم؟ واضح است که از نظر نیروی انسانی توانایی آن را داریم اما باید پذیرفت که در مسیر پیشرفت فوتسال زنان آسیا، ما با سرعت لاک پشت و رقبایی که از ما خیلی دورند با سرعت خرگوش حرکت می‌کنند. این یک زنگ خطر برای نایب رئیس آینده فدراسیون فوتبال است.

در این میان، دست شهناز یاری از نظر بازیکن آن قدر پر هست که او حداقل از این نظر احساس آرامش کند. ما بهترین لیگ قاره را در اختیار داریم و حاصل یک لیگ باکیفیت، تیم ملی باکیفیت است. تیم ملی متشکل از بازیکنان جدیدی که به تدریج وابستگی خود به تک ستاره ها را از دست می دهد اما تضمینی برای اینکه رقبای جدی در قاره بر سر راه ما سبز نشوند وجود ندارد.

فراموش نکنیم که فیفا در آینده جام جهانی فوتسال زنان را راه اندازی خواهد کرد. آنچه امروز می‌کاریم نه برای هدف کوچکی چون مسابقات قهرمانی آسیا که برای نمایش قدرت در جام جهانی است. البته که فعلاً از این هدف دوریم.

تغییر نسل؛ آری یا نه؟

مصدومیت‌ها و پا به سن گذاشتن‌ها یک توفیق اجباری برای شهناز یاری است. او می‌تواند به مهره‌هایی که محصول کارخانه پرکار لیگ هستند اعتماد کند. همواره، دست زدن به استخوان بندی تیم قهرمان دوره گذشته اقدامی سرشار از ریسک برای مربیان است.

آنها نمی‌خواهند تیم قهرمان تحویل بگیرند و مثلاً تیم نایب قهرمان تحویل دهند. با این وجود، تغییر نسل در صورتی که بخشی از یک برنامه بلند مدت و تحت حمایت فدراسیون فوتبال باشد اقدامی منطقی و شجاعانه و دارای آثاری ماندگار است. شهناز یاری از تغییرات جدید در تیم ملی متضرر نخواهد شد. جوان ها نیاز به فرصت دارند. آنها نباید تمام جوانی خود را به ماندن پشت خط سپری کنند و چشم آنها به تصمیمات جسورانه است.

لینک کوتاه : https://www.afravarzesh.ir/?p=43017

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.