11
گفت‌وگو با ژینا ویسی مربی سابق وزنه‌برداری زنان؛

ژینا ویسی : فدراسیون وزنه‌ برداری پشت افتخارات بانوان پنهان می‌شود

  • کد خبر : 62668
  • 13 تیر 1400 - 11:07
ژینا ویسی : فدراسیون وزنه‌ برداری پشت افتخارات بانوان پنهان می‌شود
ژینا ویسی کارشناس پیشین فدراسیون وزنه‌ برداری در گفتگویی مفصل درباره آن چه در فدراسیون وزنه برداری در بخش زنان رخ داده و موضوع پریسا جهانفکریان توضیح داده است.

به گزارش ” آی‌دبلیو اسپورتس ” آژانس ورزش زنان ایران؛ بحث و حواشی پیرامون فدراسیون وزنه‌ برداری در روز اخیر، واکنش مربیان و مسئولان سابق آن را هم به همراه داشته تا جایی که ژینا ویسی هم نسبت به آن واکنش نشان داده و صحبت های تأمل برانگیزی داشته است.

ژینا ویسی در ابتدا به عنوان سرپرست تیم ملی وزنه‌ برداری زنان روی کار آمد و در دوره‌های بعد، به عنوان مربی تیم ملی شناخته شد. ویسی همچنین از سال ۹۷ به عنوان کارشناس حوزه بانوان در فدراسیون وزنه‌ برداری مشغول به فعالیت بود.

او از فروردین ماه سال جاری از فدراسیون وزنه‌برداری کناره گیری کرد و اکنون پس از سکوتی طولانی پاسخ ابهامات دلایل خروجش را داده است. او معتقد است که مدیران ارشد وزنه‌برداری اشخاصی اند که به راحتی می‌توانند برای هر کسی دردسر درست کنند.

ویسی همواره خود را صدای ورزشکاران مظلوم می‌داند و می گوید همین اعتراضات، سبب دلخوری سران فدراسیون از او شده است.

مطالبه‌گری که به کام نایب رییس خوش نیامد

ژینا ویسی در گفت‌وگوی اختصاصی با آی‌ دبلیو اسپورتس در واکنش به اتفاقات پیرامون پریسا جهانفکریان گفت: اوایل ورود خانم مریم منظمی به عنوان نایب رییس زنان در فدراسیون، جلسه‌ای با حضور ایشان با ملی پوشان برگزار شد.

در این جلسه پریسا جهان‌فکریان از حق و حقوقش دفاع کرد و به مسئولین گفت که در اردوها بیشتر به آن‌ها رسیدگی شود و مکمل هایی که فدراسیون تأکید به استفاده وزنه برداران از آن دارد و به زعم آن‌ها از نظر دوپینگ بدون مشکل است، قیمت بالایی دارد که بهتر است از سوی فدراسیون وزنه‌برداری تقبل شود.

همچنین جهان‌فکریان راجع به تغذیه ملی پوشان هم در جلسه مذکور صحبت کرد و نسبت به وضعیت خوابگاه زنان هم اعتراضاتی داشت چون کیفیت تشک‌های خوابگاه نامناسب بود و دختران وزنه‌بردار روی زمین می‌خوابیدند و دچار کمردردهای شدید می‌شدند.

این موارد حق طبیعی یک ورزشکار ملی پوش است؛ اما جمله‌ای که من از نایب رییس فدراسیون در جلسه شنیدم این بود که: “اصلاً از این خانم خوشم نیامد؛ چقدر حرف می‌زند” و من متوجه شدم شروع این اختلاف از همین جلسه کلید خورده است.

حتی 10روز به جهان‌فکریان فرصت داده نشد

یک اردو به اعزام تیم بزرگ‌سالان به مسابقات قهرمانی آسیا مانده بود و جهانفکریان اواخر آن اردو به فدراسیون اعلام کرد که از ناحیه زانو دچار آسیب شده و من با فدراسیون پزشکی تماس گرفتم و فیزیوتراپی را برای او هماهنگ کردم اما جهان‌فکریان به آن جلسات نرفت.

پس از اتمام آن اردو، در آستانه آغاز اردوی بعدی پریسا جهانفکریان با من تماس گرفت و گفت اگر امکانش هست جلسات فیزیوتراپی را دوباره سازمان‌دهی کنم. دوباره با فدراسیون پزشکی ورزشی تماس گرفتم و جلسات فیزیوتراپی را هماهنگ کردم.

۱۰ الی ۱۲ جلسه فیزیوتراپی برای درمان زانوی او تدارک دیده شد. ما در جلسات حضور نداشتیم ولی چیزی که من از خانم منظمی شنیدم این بود که پریسا جهانفکریان خودش کوتاهی کرده و دست ما را خالی گذاشته است.

قرار بر این شد که پس از اتمام جلسات فیزیوتراپی و کاهش درد زانو، جهان‌فکریان به اردو بازگردد اما چون روند درمانی‌اش را دیر آغاز کرده بود، فدراسیون او را از اردو حذف کرد در صورتی که می‌توانستند ۱۰ روز به او وقت بیشتری بدهند و اتفاق خاصی هم پیش نمی‌آمد.

منظمی عامل این شرایط برای جهانفکریان بود

بعد از اینکه به جهانفکریان اعلام شد حق ورود به اردو را ندارد، به مسابقات بزرگ‌سالان آسیا هم اعزام نشد. در صورتی که او به همراه الهام حسینی از شانس‌های المپیکی شدن ما بودند. سپس بعد از برگزاری این رقابت‌ها جدول رنکینگ در سایت جهانی منتشر شد.

پریسا جهانفکریان آنجا متوجه شد که اگر در این رقابت‌ها حضور می‌داشت، شانس المپیکی شدنش به شدت بالا می‌رفت. او در صفحه شخصی‌اش متنی مبنی بر گله از فدراسیون منتشر کرد که سبب تشکیل کمیته انضباطی فدراسیون برای او شد.

اما قبل از جلسه کمیته انضباطی، جلسه دیگری در فدراسیون برگزار شد که طی آن خانم منظمی از جلسه قهر کرد و از فدراسیون بیرون رفت. ایشان همچنین در جلسه کمیته انضباطی مربوط به جهانفکریان هم حضور نداشت. ۲۳ روز بعد هم آمد و با استعفایی از فدراسیون خداحافظی کرد.

من دلیل اصلی حذف شدن و عدم دعوت پریسا جهانفکریان را خانم منظمی می دانم. مطالبه گری پریسا جهانفکریان به مذاق نایب رییس خوش نیامده بود و در مرحله بعدی هم به این وزنه بردار فرصت داده نشد در حالی که خانم منظمی به عنوان نایب رییس می‌توانست نقش پررنگی در بازگشت او به اردو داشته باشد.

فدراسیون پشت افتخارات بانوان قایم می‌شود

این‌طور که من از نوشته‌های پریسا خواندم، در جلسه کمیته انضباطی‌ فدراسیون وزنه برداری ، مسئولین به او گفته‌اند که چرا راجع به فدراسیون چنین اظهاراتی کرده و تهدید به محرومیت شده است.

این ورزشکار از فدراسیون نا امید شد و دیگر شانسی برای خود قائل نبود و فردای آن روز دست خود را جراحی کرد. شاید مسئولین فدراسیون اصلاً در جریان اینکه او شانس بالایی برای کسب سهمیه المپیک دارد، نبودند و آن‌وقت طور دیگری برخورد می‌کردند.

هرچند ممکن است که با اطلاع از این موضوع او را تهدید به محرومیت کرده باشند. آن‌ها تمام تلاش و امید یک ورزشکار را با کمترین امکانات ورزشی به نابودی نزدیک کردند. حالا ممکن است وضعیت دست جهانفکریان طوری باشد که پریسا به راحتی المپیک را از دست بدهد.

جالب است که فدراسیون وزنه‌ برداری در تلاش است که اتفاق کسب سهمیه پریسا جهان‌فکریان را به اسم خود و تلاش‌های مسئولین آن تمام کند. همان‌طور که مدال جهانی یکتا جمالی را به نام خود ثبت کرد و پشت آن پنهان. شد.

حوضچه دوپینگ، دغدغه جدید پریسا

پریسا جهانفکریان اکنون منتظر نظر پزشکان برای اعزام است اما به نظر من حضور او در المپیک توکیو کافی است. حتی اگر وزنه‌های ضعیفی هم بزند. اما باید ببینیم که فدراسیون وزنه‌ برداری نام پریسا را در حوضچه دوپینگ رد کرده است یا خیر.

اگر این لیست با حضور نام پریسا آپدیت نشده باشد، در عین اینکه او از نظر کادر پزشکی هیچ مشکل و مانعی هم برای اعزام نداشته باشد، نمی‌تواند در رقابت‌های المپیک شرکت کند.

از دورانی که خانم منظمی روی کار آمدند خیلی بیشتر حرف برای گفتن دارم. اما اکنون ایشان رفته اند و صحبت در این باره جایگاهی ندارد. معتقدم ایشان اگر این حواشی را بی انصافی می‌داند، می‌تواند توضیح دهد که اگر تصمیم مستقیم او نبوده، چرا پریسا جهان‌فکریان از اردو حذف شد؟

بدیهی است که نایب رییس بانوان باید از جایگاه بانوان دفاع کند. خانم منظمی در آن زمان باید تمام تلاشش را می‌کرد تا این دختر به اردو بازگردد و زمینه این شرایط مبهم فراهم نشود.

لینک کوتاه : https://www.afravarzesh.ir/?p=62668
  • نویسنده : احمدرضا احمدیان
  • ارسال توسط :
  • منبع : اختصاصی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.