11
آغاز مصاف برای رسیدن به فینال

سلام به بسکتبال، سلام به مبارزان نیمه نهایی

  • کد خبر : 89391
  • 03 اسفند 1401 - 10:31
سلام به بسکتبال، سلام به مبارزان نیمه نهایی
مرحله نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال زنان در دور رفت، جمعه برگزار می‌شود و هیجان به اوج خود رسیده است. شاید فراتر از فینال.

به گزارش افرا ورزش، لیگ متفاوت امسال بسکتبال بانوان ایران در حالی به ایستگاه پایانی نزدیک می‌شود تقابل ۴ تیم قدرتمند لیگ در نیمه نهایی، جمعه ۵ اسفند را به نقطه هیجان تبدیل می‌کند.

لیگ ۱۴۰۱ که در ابتدا با ۱۰ تیم کار خود را در ابتدای فصل شروع کرد حالا با فرمول حذف گزینه‌ها به چهار تیم رسیده و حالا باید همای قهرمانی روی دوش کدام تیم می‌نشیند.

پس از برگزاری دور رفت و برگشت، تیم‌های مدعی مشخص شدند و در پلی‌آفتیم به کار خود ادامه دادند که هر ۴ تیم صعود کرده به مرحله نیمه نهایی در دو دیدار بدون نیاز به بازی سوم راهی این مرحله شدند.

گروه بهمن برابر گرگان، شگفتی نزدیک است یا دور؟

گروه بهمن؛ تیمی بی‌شکست لیگ، بدون بازیکن خارجی همچنان ترسناک‌ترین و اصلی‌ترین گزینه برای قهرمانی است. گروه بهمن تا به حال در لیگ ۲۰ بازی انجام داده و همه را با برد پشت سر گذاشته است و برای خلق رکورد شکست‌ناپذیری به ۴ برد دیگر نیاز دارد.

لیگ برتر بسکتبال زنان

تیم یکدست فریناز طائرپور در سه سال اخیر، پای ثابت فینال‌ها بوده و می‌خواهد برای چهارمین بار متوالی در دیدار پایانی حضور داشته باشد و با این آمار، به هدفش نزدیک است.

آن‌ها در این فصل با رو کردن مهره‌ای به نام مهلا عابدی و به پشتوانه تاثیرگذاران بزرگ، کاپیتان دلارام، گلشید امیدیان، فائزه شهریاری و جوان خوش آتیه بسکتبال، نگین رسولی دست پری برای کسب یک قهرمانی دیگر دارند.

شهرداری گرگان؛ به مربی گری نیکا بیک لیکلی با جذب بازیکنان بومی شهر خودش و بازیکنان تراز اول لیگ برتر از جمله تینا عیساییان و کیمیا یزدیان طهرانی به همراه جذب 2 بازیکن خارجی آماده است که در مرحله نیمه نهایی در برابر حریف سرسخت خود یعنی گروه بهمن خط و نشان بکشد.

چالش آن‌ها، در این فصل مسئله شادی عبدالوند بود اما تیمی مجهز به حضور کیمیا، ناهیده اسدی، ساغر آجیلی و تینا عیساییان در کنار خارجی‌ها و نیلوفر مفیدی تیمی نیست که اجازه عبور آسان به بهمن بدهد.

تیروژ برابر نفت، نزدیک به رؤیا

نماینده دوست‌داشتنی کردستان، تیروژ با رهبری سروه ضرغامیان در بازی پلی آف با جذب 2 بازیکن خارجی همانند یک تیم قهرمان رفتار کرد و به همه نشان داد که این تیم را نباید دست کم گرفت.

سروه ضرغامیان پیش‌تر به افرا ورزش گفته بود که تیمش با وجود پریسا کرمی، آیدا گل محمدی و دیگران مدعی قهرمانی است و با تقویت تیروژ با جذب ۲ بازیکن خارجی، این ادعا از تبدیل به واقعیت، فاصله‌ای غیرمنطقی ندارد.

پریسا-کرمی-بسکتبال-زنان-تیروژ-کردستان

در آبادان، پالایش نفت گرچه با دو پیروزی برابر تیم جذاب و جوان نیکان به نیمه نهایی رسید اما این صعود برایش آسان نبود. نیکان یک بازی را به اورتایم کشاند و در دیگر مسابقه هم حریف سرسختی برای تیم مدینه آلبوعلی بود.

نفت آبادان به پشتوانه مهره هایی چون کاپیتان الناز سیاهی، انیس مرادی، شیدا شجاعی، آناهیس خداوردیان و سایرین از ۲۰ بازی که در لیگ انجام داده ۱۷ بازی را برده و تنها ۳ بازی را واگذار کرده است.

آبادان در مقایسه با تیمی با شاخص‌های گروه بهمن، اقتدار کمتری برای قهرمان شدن نشان داده اما در حال حاضر، سنگ بزرگ برای آن‌ها عبور از سد تیروژ است.

نگاهی به اوضاع لیگ در ۵ سال گذشته

در ۵ سال گذشته، تیم‌های مختلفی در نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال زنان حضور داشته‌اند اما عنوان باثبات‌ترین تیم‌ها به نفت آبادان و بهمن می‌رسد.

نکته جالب این که از ۴ تیمی که سال گذشته در نیمه نهایی بوده‌اند، گروه بهمن و پالایش نفت آبادان باز هم در این مرحله هستند اما تیم قهرمان، شیمیدر و همچنین اکسون تهران، وجود خارجی ندارند.

این موضوع در مورد ۴ تیم نیمه نهایی لیگ ۹۹ هم صادق است. در آن سال هم بهمن و نفت آبادان به نیمه نهایی رسیدند اما نارسینا دیگر در لیگ برتر نیست و تیم زنان مهرام هم منحل شد.

در سال ۹۶، پالایش نفت آبادان با اقتدار در مرحله نهایی که به‌صورت متمرکز برگزار می‌شد بالاتر از گاز تهران، ساسان کرمان و گروه بهمن قرار گرفت و قهرمان شد.

در سال ۹۷، چهار تیم هیرو تهران، دانشگاه آزاد، گروه بهمن و نامی نو در نیمه نهایی بودند. دانشگاه آزاد در نیمه نهایی در اورتایم بهمن را برد، به فینال رفت و با غلبه بر نامی نو اصفهان قهرمان شد.

در سال ۹۸، گروه بهمن در روزهای منتهی به آغاز کرونا با تک پیروزی خود در گرگان برابر شهرداری در سالنی مملو از تماشاگر، قهرمان لیگ معرفی شد. نامی نو اصفهان و نفت آبادان سوم و چهارم شدند.

در سال ۹۹، گروه بهمن این قهرمانی را تکرار کرد. آن‌ها به شکلی دراماتیک و پس از نتایج ناگوار در دور گروهی، با جذب مهره‌های خارجی، اوضاع را تغییر دادند و در فینال، مهرام پرستاره را زمین گیر کردند. نارسینا و پالایش نفت آبادان سوم و چهارم شدند.

در سال ۱۴۰۰، تیم شیمیدر بدون شکست و با غلبه بر گروه بهمن در فینال، قهرمان شد. اکسون و پالایش نفت آبادان در نیمه نهایی متوقف شدند.

برنامه نیمه نهایی لیگ بسکتبال زنان

بازی های اول

جمعه ۵ اسفند ساعت ۱۳

گروه بهمن تهران _ شهرداری گرگان | سالن دانشگاه صنعتی شریف
تیروژ حیات کردستان _پالایش نفت آبادان | خانه بسکتبال سنندج

بازی های دوم

سه شنبه ۹ اسفند ساعت ۱۳

شهرداری گرگان – گروه بهمن | خانه بسکتبال گرگان
پالایش نفت آبادان – تیر وژ حیات کردستان | سالن نفت آبادان

هر تیمی با دو پیروزی در سه بازی می تواند فینالیست لیگ شود.

لینک کوتاه : https://www.afravarzesh.ir/?p=89391

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.