6
با نگاه‌های اخم‌آلود و خرامیدنی محصول هنر و جنگاوری

برای تیم کاتای ایران | حماسه‌ پنهان سه‌تفنگدار

  • کد خبر : 91835
  • 23 خرداد 1402 - 15:20
برای تیم کاتای ایران | حماسه‌ پنهان سه‌تفنگدار
شادی جعفری زاده ، الناز تقی پور ، نجمه قاضی زاده. نام این سه نفر به همراه مربی آنها، فرخناز ارباب، تفکیک‌ناپذیر از تاریخ کاراته ایران است.

به گزارش افرا ورزش، عرصه مبارزه قهرمانانه دختران ایران، در هر میدانی و در هر گوشه خاک وطن، شاید حماسی‌تر بود اگر آن‌ها این شانس را داشتند تا از برابری در دیده‌شدن بهره‌مند باشند.

بازگشایی پرونده یک نابرابری در دیده‌شدن، بهانه پرداختن به پرافتخارترین تیم کاتای زنان ایران در همه دوران ها است. تیمی که همچنان جدی و مستحکم ادامه می‌دهد. مثل روز اول.

شادی جعفری زاده ، الناز تقی پور ، نجمه قاضی زاده، “سه‌تفنگدار” کاراته ایران را می‌سازند. لقبی که آن را دوست دارند و احتمالاً به‌زودی برند نام آن‌ها خواهد شد.

سلاح آن‌ها البته، دست‌هایی است که با شتابی مهندسی شده بالا می‌رود و با نگاه‌های اخم‌آلود و خرامیدنی محصول هنر و جنگاوری، در هم می‌آمیزد. تا بیننده را مبهوت کند.

فرخناز ارباب و توفیق اجباری یک اتفاق

نقطه آغاز تشکیل تیم پرافتخار کاتای ایران، فرخناز ارباب سرمربی کنونی تیم ملی کاراته ایران است. باشگاهی که تحت عنوان آکادمی ارباب در شهرری فعالیت می‌کند و منشأ خدمت به کاراته ایران بوده از سال ۱۳۶۳ آغاز به کار کرده و قدمتی ۳۹ ساله دارد و از نظر یک باشگاه خاص در کاراته ایران به شمار می‌آید.

فرخناز ارباب نیز داستان جالبی دارد. او یک مبارز بود و در کومیته فعالیت می‌کرد و ۷ سال در این بخش فعال بود؛ اما در پی ابتلا به یک بیماری و به توصیه پزشکان و برای حفظ سلامتی خود در آن زمان، به کاتا نقل‌مکان کرد و ۱۰ سال در بخش کاتا مسابقه داد.

این تغییر فاز اجباری از کومیته به کاتا، سرآغازی برای پرورش نسل تاریخ‌ساز کاتای ایران شد.

به‌عبارت‌دیگر، اتفاقات دهه ۷۰ برای ارباب نقش مهمی در آینده کاراته زنان ایران ایفا کرد و مسیر زندگی او و نجمه قاضی زاده، الناز تقی پور و شادی جعفری زاده را عوض کرد.

فرخناز ارباب پس از سال‌های طولانی فعالیت در سطح اول کاراته ایران و رهبری باشگاهی بازیکن ساز که از گذشته تاکنون در حال آموزش و رشد جوانان کاراته بوده، اکنون نفر اول کادر فنی تیم ملی زنان است.

سر افزار در آسیا

کاتای تیمی زنان ایران ۹ دوره حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را پشت سر گذاشته و همیشه یا نایب‌قهرمان یا تیم سوم قاره بوده است. یعنی هرگز این مسابقات را دست‌خالی ترک نکرده‌ایم.

به جز ۲ دوره در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷، در ۷ دوره دیگر تیم سه‌تفنگدار نماینده ایران در آسیا بود و ۵ نقره و ۲ برنز آسیا را به دست آورد.

این تیم در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۴ در برمن آلمان، نشان برنز را کسب کرد و این افتخار بزرگ و یگانه در کارنامه نفراتش درج شد.

از پنج‌سالگی در کنار هم

نگاهی به ۱۰ سال اخیر که کاتا به‌تدریج خود را از زیر سایه کومیته خارج کرده، نشان می‌دهد همه راه‌ها در کاتای زنان به چند اسم محدود ختم می‌شود و در این میان، سه‌تفنگدار آماری گویا و بی‌نیاز از توصیف دارند.

داستان سه‌تفنگدار کاتا از سال‌ها پیش آغاز شد. زمانی که اعضای تیم باتجربه کنونی، ۵ساله بودند. آن‌ها در شهرری شاگرد فرخناز ارباب شدند. این روزگار مشترک، از این جمع یک گروه باتجربه ساخته است.

نکته‌ای که در مورد شادی، الناز و نجمه وجود دارد این است که آن‌ها با وجود کسب کلکسیونی از مدال، همچنان باانگیزه هستند و همانند یک جوان تازه‌کار و در سودای رسیدن به تیم ملی، تلاش می‌کنند. انگارنه‌انگار که مدال جهانی و بارها سکوی آسیایی را لمس کرده‌اند.

همین موضوع از آن‌ها قدرتمندترین تیم کاتای ایران را می‌سازد که جانشینی آن برای هر تیم دیگری، کاری دشوار و زمان بر است.

به‌عبارت‌دیگر، رمز تبدیل‌شدن به آنچه آنها امروز هستند، کشف اسرار انگیزشی آنهاست. همین انگیزه بی‌پایان است که مانع از توقف آنهاست و احتمالاً آن‌ها را در اوج نگاه خواهد داشت.

نقره حماسی در ازبکستان، به نام شادی

تنها رقیب تیم شادی، الناز و نجمه در قاره کهن، ژاپن است. مهد کاراته آسیا. حاصل رقابت با قهرمان قاره و سایرین، کسب ۵ نفره و ۲ برنز آسیا بوده است که تاکنون، تیمی در ایران چه در بخش مردان و چه زنان، این موفقیت را به دست نیاورده‌اند.

در میان این ۷ مدال مشترک آسیایی، نقره سال ۲۰۱۹ در ازبکستان، رنگ و بوی دیگری برای آن‌ها دارد؛ زیرا همه چیز برای تیم ایران، در وضعیت “هیچ یا همه چیز” قرار گرفته بود.

در فاصله ۲ روز به آغاز مسابقات قهرمانی آسیا شادی جعفری زاده دچار آسیب جدی به مینیسک زانو می‌شود. پزشک، او را از مسابقه‌دادن منع می‌کند و به این به معنای فروپاشی تیم است. مثلث ایران، یکی از سه ضلعش را از دست داده است و مثلث، بدون یک ضلع، دیگر موجودیتی ندارد.

با این وجود شادی تصمیم می گیرد با همان آسیب، روی تاتامی برود. این یک ریسک پزشکی تمام‌عیار است؛ اما شادی جعفری زاده برای حفظ امید تیم به موفقیت و هدرنرفتن تلاش‌های چندماهه تیم، این ریسک را می‌پذیرد.

زانوی شادی فیکس می‌شود. با هزار مشکل و دردسر و درد، او به همراه نجمه قاضی زاده و الناز تقی پور روی تاتامی می روند. تیم باغیرت ایران با همان ضلع شکننده و آسیب دیده، به فینال آسیا می‌رسد.

اقدام غیرتمندانه شادی جعفری زاده با همکاری سایر کاتاروهای تیم به مدال نقره آسیا برای ایران انجامید؛ اما این جان‌فشانی مسکوت ماند و از آن حرفی به میان نماند.

مدال نقره ۲۰۱۹ تاشکند می‌تواند در زمره حماسی‌ترین مدال‌های تاریخ ورزش ایران قرار بگیرد. اتفاقی که با وجود تاخیر و سکوت ۴ساله، از این پس باید به‌عنوان یک نقطه روشن و ویژه در تاریخ کاتا، موردتوجه قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://www.afravarzesh.ir/?p=91835

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. سه قهرمان تفنگدار همیشه در قلب ملت ایران هستن ولی حیف از مقامات دولتی که از لحاظ مالی به این عزیزان توجه نمیشه. نجمه .الناز و شادی سه تفنگدار بی رقیب در ایران هستن.و سه دوست تمام نشدنی که تمام اینها بخاطر بودن سنسی ارباب است .انشاالله همیشه برای کشورمان ایران عزیز قهرمانی بیاورنند

  2. آفرین بر الناز تقی پور ونجمه قاضی زاده.وشادی جعفر زاده از بچه های تیم ملی ایران هستن و برای ایران عزیز همیشه افتخار کسب نمودن .درود بر مربی این عزیزان سنسی ارباب

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.